اخبار كتاب > اخبار
 
  کتاب خوانی کتابخانه شخصی کتاب های برگزیده ایران شناسی گالری بچه خوانی
بازگشت به صفحه قبل
 
     
 
خبر جديد
 جشن اهدا و تبادل کتاب به کودکان در کتابخانه ملی ایران برگزار می شود
ادامه...
     

نجات کتاب های کم خواننده از دام عنکبوت کتاب خوار توسط کودکان نظردهی (2) تعداد بازديد (2583)

به گزارش لیزنا، بیش از 900 مرکز فرهنگی هنری کانون در سراسر کشور در حال فعالیت اند و مربیان کانون با طراحی ایده های جدید تلاش می کنند تا کودکان و نوجوانان را به مطالعه تشویق کنند.


در این میان مربیان مرکز شماره 5 کانون زاهدان با فضاسازی این مرکز برای کودکان اقدام به ساخت تار عنکبوتی کردند که در وسط آن یک عنکبوت عروسکی مهاجم قرار گرفته بود و در کنار آن نامه ایی از این عنکبوت کتاب خوار بر دیوار نقش بسته بود که به بچه ها می گفت غذایش کتاب هایی است که به علت کم خواننده بودن شان سرشار از گرد و خاک هستند.


مربیان این کانون با بررسی کتاب های موجود در قفسه های کتاب خانه تعدادی از آثار کم مخاطب به ویژه در شاخه ی علمی را انتخاب و در نزدیکی این تار عنکبوت قرار می دادند.


بر همین اساس مرحله ی بعدی اجرای این طرح گفت و گو با اعضای کانون و تشکیل کمیته ی نجات کتاب بود که طی آن بچه ها با نوشتن نامه ای به عنکبوت از او می خواستند اگر دست کم 5 نفر از اعضا پس از مطالعه کتاب 5 دلیل (هر عضو یک دلیل) برای نخوردن کتاب بیاورند، عنکبوت نیز آن کتاب را نخورد.


در کارگاه بعدی اعضا با نخستین کتابی مواجه می شدند که در تارهای عنکبوت اسیر بود و البته نامه ای که نشان می داد عنکبوت شرط کمیته نجات کتاب را پذیرفته و به اعضا برای نجات هر کتاب فرصتی یک هفته ای داده است.


در همین حال پس از این مرحله، هر یک شنبه اعضا با کتابی اسیر روبه رو می شدند و یک هفته فرصت داشتند با بیانِ دلیلِ خود، جان کتاب را نجات دهند. خواندن نامه های تارتوری، عنکبوت کتاب خوار هم برای بچه ها جذاب و لذت بخش بود و آنان با اشتیاق به مطالعه کتاب اسیر می پرداختند.


به گفته ی بی با رهسپار مربی مسوول مرکز شماره 5 کانون زاهدان ، اشتیاق و مشارکتی که اعضا برای نجات کتاب های اسیر داشتند نشان از تاثیر این شیوه معرفی کتاب بود و بیشتر آن ها کتاب را در همان ساعات اولیه حضورشان در مرکز مطالعه می کردند و این برای ما به شدت ارزشمند بود.


وی ادامه داد: در چهره اعضا مشخص بود که با کنجکاوی به سراغ کتاب می رفتند. کتاب هایی که برای معرفی به تارهای تارتوری، عنکبوت کتاب خوار می سپردم اغلب دیگر در قفسه نبودند، یا روی میز مطالعه یا روی میز امانت قرار داشت و شواهد نشان می داد معرفی کتاب توسط تارتوری، عنکبوت کتاب خوار در ترغیب اعضاء به مطالعه کتاب های علمی موثر بوده است.


در این میان نامه هایی که اعضای کودک و نوجوان این مرکز برای عنکبوت کتاب خوار نوشته اند نیز از جذابیت های زیادی برخوردار است که در میان آن ها «زهرا قنبرزهی مقدم» کودک زاهدانی با عنوان دوست کتاب ها خطاب به عنکبوت نوشته است: « سلام آقای تار توری کتاب خوار! ما دوست نداریم شما کتاب ها را بخوری. کتاب ها ما را با خود به آسمان می برند. من وقتی که کتاب می خوانم مثل این که تمام صفحه ها که در کتاب اجرا می شود یا اتفاق می افتد را می بینم و به درون کتاب می روم. عنکبوت جان! پس از این به بعد کتاب نخور بلکه کتاب بخوان تا احساس من را داشته باشی.»