اخبار كتاب
 
  کتاب خوانی کتابخانه شخصی کتاب های برگزیده ایران شناسی گالری بچه خوانی
بازگشت به صفحه قبل
 
     
 
خبر جديد
 جشن اهدا و تبادل کتاب به کودکان در کتابخانه ملی ایران برگزار می شود
ادامه...
     

شانزدهمین جلد «فرهنگنامه کودک و نوجوان» به‌زودی منتشر می‌شود نظردهی (0) تعداد بازديد (487)

 دایره‌المعارف‌ها زمینه انقلاب کتابخوانی در کشور هستند

نوش‌آفرین انصاری در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، از انتشار شانزدهمین جلد از «فرهنگنامه کودک و نوجوان» خبر داد و بیان کرد: در شانزدهمین جلد از این فرهنگنامه به بخش پایانی حرف «ز» و همچنین حروف «س و ش» پرداخته‌ایم و امیدوارم بتوانیم تا دو ماه آینده آن را به ناشر تحویل دهیم.
 
دبیر شورای کتاب کودک ادامه داد: بزرگترین مشکلی که در تولید فرهنگنامه کودک و نوجوان با آن مواجه هستیم افزایش تعداد صفحات به بیش از 350 صفحه است. گاهی حجم مقالات ارسالی زیاد است و از سویی کم کردن حجم مقالات و خلاصه کردن آنها نیز به عمق مطلب آسیب می‌رساند و ما مجبوریم مقالات را با کمترین تغییرات در فرهنگنامه بگنجانیم. از طرفی فرهنگنامه یک دانشنامه مفصل برای کودکان و نوجوانان است و ما باید مطالب را به طور کامل بیان کنیم. این مسائل سبب می‌شود که مانند جلد قبلی نتوانیم به طور کامل به حرف مورد نظر بپردازیم و ادامه آن را در جلد بعدی بیاوریم. امیدوارم دراین جلد از فرهنگنامه بتوانیم به طور کامل به حروف «س و ش» بپردازیم.
 
انصاری در ادامه درباره فرهنگنامه کودک و نوجوان توضیح داد: این فرهنگنامه نوعی دانشنامه برای کودکان و نوجوانان 10 تا 16 سال است و مزایای زیادی را دربردارد که مهمترین آن الفبایی بودنش است. این مساله سبب می‌شود مخاطبان به دو صورت به آن ورود کنند. یکی مخاطبانی هستند که کنجکاوند و علاقه زیادی به دانستن، آگاهی داشتن و کتاب خواندن دارند این دسته با مراجعه به این فرهنگنامه می‌توانند به پاسخ پرسش‌هایی که در ذهنشان وجود دارد برسند و با لذت، بسیاری از کلمات را کشف می‌کنند. دسته بعدی هم دانش‌آموزانی هستند که برای تکالیف مدرسه‌شان یا مقالات و پاسخ به پرسش‌هایشان مشکل دارند و به سراغ مدخل‌های خاص هستند و این فرهنگنامه می‌تواند برایشان بسیار سودمند باشد.
 
وی اضافه کرد: البته علاوه بر کودکان و نوجوانان گروه سومی که می‌توانند از این فرهنگنامه استفاده کنند بزرگسالان، شامل خانواده‌ها، معلمان و مربیان مدارس هستند که می‌توانند اطلاعات مفیدی در این فرهنگنامه‌ها بدست آورند.
 
دبیر شورای کتاب کودک در ادامه سخنانش از ناشناخته بودن دایره‌المعارف‌ها و فرهنگ‌نامه‌ها در سطح کشور ابراز تاسف کرد و گفت: متاسفانه این گونه کتاب‌ها در سطح کشور به خوبی معرفی نمی‌شوند و جای آنها فقط در کتابخانه‌های مدارس است. درحالی‌که کتابخانه‌های مدارس ازجمله ضعیف‌ترین کتابخانه‌ها در سطح کشور هستند.
 
انصاری بیان کرد: اگر کتابخانه‌های مدارس تجهیز شوند و معلمان به کتاب‌های خوب و ارزشمند دسترسی داشته و درباره آنها اطلاعات داشته‌ باشند و به خوبی بتوانند بچه‌ها را راهنمایی کنند، می‌توانیم شاهد انقلاب فکری و تحولی عظیم در کتابخوانی کشورمان باشیم، و این فرهنگ نامه برای آغاز این کار می‌تواند بسیار مفید باشد